“Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten” (Loesje)

Ik ben gek op de spreuken van Loesje. Ze zijn soms grappig, soms confronterend maar er zit altijd een waarheid in die je niet kunt negeren. Dit blog gaat over hoe je mindfulness toepast en nooit meer het gevoel hebt tijd te verspillen.
Zo ook deze. Want hoe vaak denk ik niet bij mezelf ‘dit was verspilde tijd’ als ik een middagje heb lopen lummelen. Of als ik iets gedaan heb dat geen (direct) resultaat opgeleverd heeft. Of als ik in de file sta, of aan de telefoon in de wacht zit, of zélfs als ik mijzelf bewust een middagje vrij heb gegeven omdat ik de dagen ervoor achter elkaar hard gewerkt heb (en hier heb ik meteen een ander dingetje te pakken: ik mag dus kennelijk alleen vrij nemen als ik daarvoor hard gewerkt heb… Gaan we aanpakken, geen handige overtuiging).
Overal hetzelfde verhaal

Maar, herken je dat? Dat je iets verspilde tijd vindt omdat het niet nuttig was? Of efficient? Of geen resultaat opleverde?
Ik hoor het vaak om mij heen. En omdat ik het bij mijzelf ook ontdekte ben ik eens nagegaan hoe dat nou komt. Ik ben bij mij zelf te rade gegaan en heb cliënten ‘ondervraagd’. (Vonden ze leuk hoor).
Malle overtuigingen
Ik heb verschillende oorzaken ontdekt die ik je hieronder ga vertellen. Mét meteen tips hoe je er anders mee om kunt gaan:

1. Lijstjes in je hoofd. Ons hoofd zit boordevol lijstjes. Wij, ik-móet-al-die-ballen-helemaal-zélf-in-de-lucht-houden vrouwen hebben altijd een To Do lijst in ons hoofd. Zijn altijd bezig met ‘straks, morgen, volgende week’. Altijd in de planning-modus.

2. Nuttig zijn. Ik kan gerust zeggen dat de meeste vrouwen van nu, net als ik, óók geleerd hebben dat je vooral núttig bezig moet zijn. Vervelen is uit den boze en nietsdoen helemaal. “Ga eens iets doen”, “Zit je niet te vervelen”, “Ledigheid is des duivels oorkussen” (een ouderwetse maar in allerlei varianten komt ie altijd weer bovendrijven) Of, ook zo’n leuke van uit mijn jeugd: “nooit met lege handen naar de keuken lopen”.

3. Werk gaat voor plezier. Wat heb je vroeger geleerd over je werk of je taak(jes) afmaken? Eerst je werk af dan mag je spelen? Of eerst je taakje op school af en dan mag je spelen? Of (zoals ik) eerst mijn huishoudelijk taken af maken en dan mocht ik spelen. Niet niets doen maar spelen.

4. …… Wat is jouw belemmering om te voorkomen dat je het gevoel krijgt van ‘verspilde’ tijd?

Eigenlijk is het idee van verspilde tijd op zich al ernstig genoeg om er meteen mee te stoppen. Want, gedurende de tijd die je dan zogenaamd aan het verspillen bent in de file, of tijdens het in de wacht staan, of als je niets doet, ben je wel aan het leven! Ik bedoel je leeft gedurende die tijd dus gewoon door. En dat zou dan betekenen dat je je leven aan het verspillen bent. En dat is jammer! Zonde! Moet je niet willen. Toch?

Wat dan wel?

Ik ben erachter gekomen dat, als je bewust tijd neemt voor wat je aan het doen bent en daar ook helemaal bij blijft, je geen last hebt van het idee dat je tijd aan het verspillen bent.
Het mag. Ik mag een uur of een ochtend of zelfs een hele dag niets doen. Als ik dat wil. Zonder lijstjes in mijn hoofd. Of stemmetjes die vinden dat ik iets nuttigs moet doen.

Hoe jij dat ook voor elkaar krijgt?

4 Tips hoe jij het anders kunt doen

TIP 1: Plan ik-doe-nu-even-niets tijd in voor jezelf. Geef jezelf toestemming om te luieren, niets te doen, te ontspannen. Daarna kun je de hele wereld weer aan. Gegarandeerd!

TIP 2: Transporteer de lijstjes in je hoofd naar een fysiek lijstje: een Flipover, whiteboard of schoolbord. Of kleiner: een lijstje op de koelkast of gebruik Notities in je mobiel. Of Evernote/One Note, de apps My Groceries of Wunderlist. Die laatste 2 zijn het handgist. Je mobiel heb je altijd bij je en iedere keer als er iets in je hoofd kruipt schrijf je het er gelijk in. Je kunt ze zelfs delen (hoef je niet alles alleen te doen). Schrijf er ook een datum bij. Of gebruik je agenda. Heb je ook altijd bij je.

TIP 3: Als je plotseling geconfronteerd wordt met een niet-nuttig nietsdoen moment accepteer dan dat dat zo is en neem de gelegenheid waar om even helemaal te ontspannen. Wees in het moment en concentreer je op je ademhaling. Je voelt je gelijk ontspannen en rustig worden. Telefoon in de wacht? Zet ondertussen een eigen lekker muziekje op en laat je even meevoeren door de muziek. Wel je telefoon op de luidspreker zetten!

TIP 4: Volg een Mindfulness cursus. Daarin leer je om praktisch toe te passen hoe je in het hier en nu kunt zijn en kunt genieten van wat er is. (bijvoorbeeld in module 4 van Powervrouwacademy)

Succes!

Wil je nou op een dieper niveau jezelf leren om meer te genieten van wat zich aandient in je leven of hoe je gezonder kunt worden of (nog) meer jezelf? Mindfulness leren toepassen in de dagelijkse praktijk? Klik dan hierom een kijkje te nemen op de pagina ‘Mindful in je hoofd’.
In iedere vrouw schuilt een Powervrouw! Ontdek die van jou!